מערכת הפעלה לינוקס – כל מה שרציתם לדעת

מרבית האנשים נוהגים להשתמש במערכת הפעלה WINDOWS של חברת מיקרוסופט. לכן הם גם מכירים אותה, ופחות מודעים לעובדה שישנן מערכות הפעלה נוספות אותן ניתן להתקין במחשב ולהשתמש בהן.

אחת מאותן מערכות הפעלה הקיימות בשוק וזוכות לפופולאריות בקרב משתמשים שונים, היא מערכת הפעלה לינוקס. במאמר זה אנחנו סביר מה זה לינוקס, מה מבדיל אותה ממערכות הפעלה אחרות, כולל מערכת הפעלה WINDOWS, וכל דבר אחר שרצוי וחשוב לדעת על מערכת זו. לפני שנתחיל, חשוב להסביר, מערכות לינוקס מותאמות לצרכים שונים, ועל כן אפשר להתקין אותן על גבי מחשבים מסוגים שונים, לכל צורך שהוא.

 

מה זו מערכת לינוקס?

מערכות הפעלה לינוקס פותחו כבר בשנות השמונים, ועם השנים שודרגו בצורות שונות. הרעיון היה לייצר מערכת הפעלה שמבוססת על קוד פתוח, כלומר מערכת זמינה לשימוש עבור הלקוחות, עם אפשרות לשינוי המערכת והוספת פ'יצרים שונים על פי הצרכים שלהם, באמצעות פיתוח של מתכנתים ומפתחים שמתמחים בכך. זה מאפשר להתקין על גבי המערכת פונקציות שונות שיכולות להתאים לכל אחד על פי הצורך שלו.

להבדיל ממערכות הפעלה אחרות, מערכות הפעלה לינוקס נועדו לעבוד על מגוון רחב של מחשבים וארכיטקטורה של מחשבים. קרי, מדובר על מערכות שעובדות לא רק על מחשב ביתי או עסקי, אלא גם על גבי שרתי אחסון, מערכות של טלפונים סלולאריים (אנדרואיד לדוגמא), ועל עוד שורה ארוכה של מוצרים. במשך השנים, החברה שמפתחת את המוצר והמתכנתים, קיבלו את תמיכתן של חברות גדולות בשוק הטכנולוגיה, בין היתר, חברות כגון IBM, גוגל וחברות רבות נוספות. מה שאיפשר להתקין את התוכנה על גבי המוצרים שלהן.

 

איך עובדים עם מערכת לינוקס

כאמור, מערכת הפעלה לינוקס היא מערכת קוד פתוח שמעבר לבסיס שלה, כל אחד יכול להתקין תוכנות, ספריות ופ'יצרים שונים שנועדו לשרת את כלל המשתמשים. אחת לכמה זמן יוצאת גרסה חדשה של התוכנה, ניתן להוריד ולהתקין אותה על פי הצורך.

העבודה מצד המתכנים על גבי מערכת זו נעשית באמצעות שפות תוכנות שונות. רוב הקוד נכתב בשפת C, אך ישנן שפות נוספות בהן נעשה שימוש. עם זאת, רק חלק קטן שייך לליבה של לינוקס, מה שמלמד על העובדה שמרבית המערכת מיוצרת על ידי גורמים חיצוניים.

עם השנים, חברת לינוקס פיתחה לא רק מערכת הפעלה אלא גם מערכות נוספות, כולל דפדפנים, יישומי אופיס בקוד פתוח ועוד שורה ארוכה של תוכנה וכלים שנועדו לשרת את המשתמשים שבוחרים להתקין מערכת זו ומעדיפים לעבוד עם תוכנות קוד פתוח. היום המערכת גם בנויה לעבוד עם מערכות הפעלה ותוכנות חיצוניות אשר אינן בהכרח מתבססות על לינוקס.

 

מה זה לינוקס מינט (linux mint)?

linux mint היא גרסת הפצה של לינוקס המבוסס על שימוש באמצעים שונים, במטרה לאפשר התקנה והפעלה של מערכת עבור שולחנות עבודה שונים.

מדובר על שיטת הפצה מבוססת אובונטו, למרות שישנה גרסה אשר מבוססת גם על דביאן. הרעיון הוא שהמערכת תוכל לעבוד על מספר ממשקים של שולחנות עבודה, ותאפשר שימוש נוח ויעיל עובר מי שיבחר להשתמש באופציה זו. אחת לחצי שנה מופצת גרסה חדשה של לינוקס מינט.

 

למה משתלם להשתמש במערכת הפעלה לינוקס?

מערכות הפעלה לינוקס זוכות להצלחה, בין היתר בזכות העובדה שמדובר במערכות מבוססות על קוד פתוח, מה שמקנה אפשרות למפתחים ומתכנתים לייצר כלים שונים, ספציפיים עבור המשתמשים. כמו כן, מדובר במערכת שיכולה לעבוד על מספר ממשקים ואמצעים בצורה פשוטה, נוחה ומסונכרנת.

צרו איתנו קשר