לימוד ניהול שרתי לינוקס למתחילים – המדריך המלא

לימוד ניהול שרתי לינוקס למתחילים

לינוקס אובונטו (ubuntu) בקצרה

לינוקס (מוכר גם בשם אובונטו (ubuntu)  היא מערכת הפעלה בקוד פתוח, וזוהי כנראה הסיבה העיקרית שהיא הפכה לאחת ממערכות ההפעלה הנפוצות ביותר. מפעלים רבים מקימים את התשתית שלהם על בסיס מערכת ההפעלה של לינוקס. לינוקס היא אחד הכלים החזקים ביותר לניהול מערכת ענן, מערכת שהפכה היום לחיונית בכל בית עסק כמעט. ידע בתפעול וניהול שרתי לינוקס פותח בפניכם דלתות תעסוקה רבות.

 

כיצד בוחרים קורס לינוקס למתחילים?

אנחנו יכולים למצוא לא מעט מוסדות וכן גורמים פרטיים אשר מציעים קורס לינוקס למתחילים, לכן השאלה היא, כיצד אנחנו יכולים לבחור את הקורס הנכון שיתאים לצרכים שלנו. בחלק הבא נציג בפניכם שורה של נקודות שיכולות לעזור לכם לבצע את הבחירה הנכונה.

  • מוניטין ומקצועיות – לפני כל דבר אחר, עלינו לבחון את המוניטין שעומד לרשות מנהלי הקורס והמרצים בו. עד כמה הם נחשבים מנוסים, מקצועיים, והאם אנחנו יכולים לסמוך עליהם שידאגו להעביר לנו את כל החומר ובצורה הטובה ביותר.
  • תוכנית הלימודים – בשביל לדעת שהמקום אכן מספק לנו את כל החומר הרלוונטי ובצורה שאנחנו רוצים וצריכים, אזי שעלינו לבחון את תוכנית הלימודים של הקורס ולהשוות אותו ביחס לתוכניות של קורסים אחרים.
  • מעשי מול תיאורטי – קורס לינוקס למתחילים, בדומה לקורסי תכנות ומחשוב אחרים, חייבים לעסוק בהיבטים מעשיים, לכן חשוב לבדוק כמה פרויקטים מבצעים במהלך הקורס ובאילו תנאים.
  • משך זמן הקורס– קורס אמור להיערך מספר שבועות ולא יכול להתבסס על מפגש אחד. יש משמעות לכך, הן מבחינת חומר הלמידה והן מבחינת איכות העבודה בקורס.
  • כמות התלמידים – ככל שהקורס יהיה עם פחות תלמידים, כך הוא יהיה יעיל יותר עבור כל אחד מהם.

 

משך הקורס ומה לומדים

לימוד ניהול שרתי לינוקס נמשך כחצי שנה, כשלאחר מכן יוכל בוגר הקורס להשתלב בעבודה הנחשקת. אך כדי שאכן יוכל בוגר הקורס להשתלב בעבודות אלה כעובד מן המניין עליו לעבור את הקורס במקום מתקדם שמתעדכן כל הזמן בטכנולוגיות המתחדשות בתחום ומביא אותה לתוך הסילבוס ולתוך סדרי הלימודים.

במסגרת מגמת ניהול שרתי לינוקס למתחילים לומד הסטודנט קורס מבוא ללינוקס, לאחר מכן התקנת שירותי לינוקס וניהולם בפועל, ולבסוף באם ירצה הוא יידרש להתכונן למבחן ההסמכה LPI. ישנם מכללות שההכנה למבחנים אלה היא חלק מובנה של הקורס.

 

מה הן דרישות הקורס ומה התעודה המתקבלת בסוף

הקורס מתקיים בדרך כלל בשיעורים של פעם בשבוע למשך כחצי שנה. ברוב המכללות אין דרישות קדם מעבר לריאיון אישי או מבחן התאמה מינימלי. הקורסים מתקיימים בשיעורים פרונטליים (למעט תקופת הקורונה כמובן). בסוף הקורס מקבל בוגר הקורס תעודת 'מנהל שרתי Linux'. ייתכן שכעת לאחר תקופת הקורונה יישארו חלק מהמכללות בשיטת הלימוד מרחוק. יש לכך, כמו לכל דבר בחיים, יתרונות וחסרונות.

 

תכני הלימוד בקורס לינוקס למתחילים

בחלקו הראשון של הקורס לומדים את נושאי הבסיס: הכרת המערכת והיכולות שלה לעומת מערכות הפעלה אחרות, התקנת המערכת ופקודות בסיסיות. בהמשך לומדים כיצד להשתמש בשרת אינטרנט וכן בניית אתר, כיצד להשתמש בשרת SAMBA ושיתוף קבצים דרך השרת, הקמה של שרת DB באמצעות MySQL, והגדרות מתקדמות – ניטור וסריקת רשתות ועוד.

בחציו השני של הקורס לומדים על הארכיטקטורה של לינוקס, על הגדרת לינוקס כלקוח רשת, וכן אבטחת המערכת וטיפול בהרשאות גישה ובקבצים, תחזוקה והתקנה ועוד, בין נושאי התחזוקה הנלמדים: כיצד מאתחלים את המערכת, שחזור קבצים וגיבוי, הוספת משתמשים, סיוע למשתמשים ועוד.  

 

קורסים ותחומים דומים להוספת והשלמת ידע

מקצועות משיקים ומשלימים לניהול שרתי לינוקס: בניית אתרים בוורדפרס, בניית בסיסי נתונים ומערכות ניהול תוכן, תכנות php, קורסי סייבר ואבטחת מידע, עיצוב גרפי ב-UI/UX, שיווק דיגיטלי וקידום אתרים, קורס ניהול רשתות ומחשוב ענן, פיתוח אוטומציה ועוד. עולם המחשוב והסייבר הוא כיום שוק שמגלגל מיליארדים בכל העולם ומפרנס חלק נכבד מאוכלוסיית העולם. לא בא לכם להצטרף?!

 

קורס פרונטאלי או קורס אונליין?

אחת השאלות שרבים עוסקים בה היא, האם נכון להירשם לקורס פרונטאלי, כמו פעם, לימוד בכיתה מול מרצה, או קורס אונליין, כשיושבים בבית מול מסך המחשב ולומדים את החומר.

במקרים רבים, היום, רבים מעדיפים את האופציה של קורס אונליין, גם במקרה של קורס אובונטו, קרי לינוקס למתחילים, זה חוסך זמן, טרחה ומאפשר ללמוד מתי שרוצים ומהיכן שרוצים.

העניין הוא, שקורס אונליין לא בהכרח יספק לנו את החומר והתכנים הרלוונטיים, כפי שקורס פרונטאלי יכול לספק לנו. לכן, עדיף לבחור את האופציה הזאת קודם, בפרט אם מדובר בקורס רציני ויסודי אצל מרצים בכירים ואיכותיים.

 



צרו איתנו קשר